Loading...
30 Temmuz 2025 Tarihli ve 32971 Sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile yapılan değişiklikler 1 Eylül 2025 tarihinde yürürlüğe girecektir.
Söz konusu mevzuat değişikliği ile Yönetmelik ile Yönetmelik eki Tip Sözleşme ve Hizmet İşleri Genel Şartnamesinde düzenlemeler yapılmaktadır.
1) Yaklaşık maliyetin, iş hacmine ilişkin belge tutarlarının ve iş deneyim tutarının güncellenmesinde kullanılan endekslere ilişkin olarak, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde yer alan “Endeks” tanımı, “Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan Yurt İçi Üretici Fiyat Genel Endeksini,” şeklinde değiştirilmiş ve önceki tanıma “Genel” ibaresi eklenmiştir.
Ayrıca aynı maddenin (i) bendine fiyat farkı hesabında da kullanılmak üzere “i) Alt endeks: İşçilik için brüt asgari ücreti, işçilik dışındaki girdiler için ise Türkiye İstatistik Kurumu tarafından aylık yayımlanan Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi (2003=100) CPA 2008 kısım, bölüm ve gruplarına göre tarihsel seri tablosu ile Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi 2003=100, CPA 2008 seçilmiş sınıflar tablosunda yer alan alt sektörler itibarıyla ilgili endeksi,” tanımı eklenmiştir.
2) Yönetmeliğin 8 inci maddesinin altıncı fıkrasına eklenen hüküm ile yaklaşık maliyet tespit edilirken kamu kurum ve kuruluşlarınca işin niteliğine göre belirlenmiş fiyatların esas alınması halinde güncelliğini yitiren fiyatların ilgili alt endeksle veya endeksle güncellenmesine yönelik düzenleme yapılmıştır:
“Yaklaşık maliyet tespit edilirken kamu kurum ve kuruluşlarınca işin niteliğine göre belirlenmiş fiyatların esas alınması halinde, güncelliğini kaybeden fiyatlar, ilgili alt endeks veya endeksle güncellenir. Güncelleme, yaklaşık maliyetin belirlendiği tarihin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait alt endeks veya endeksin, kamu kurum ve kuruluşlarınca belirlenerek yayımlanmış fiyatların yürürlüğe konulduğu tarihin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait alt endeks veya endekse bölünmesi suretiyle bulunan katsayı üzerinden yapılır.”
3) Bir diğer düzenleme de Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasına eklenen hükümdür. Bu düzenleme ile hesaplanan yaklaşık maliyetin ilk ilan tarihine kadar güncellenmesinde dikkate alınacak endekslerin belirlenmesine yönelik düzenleme yapılmıştır.
“(6) Fiyat farkı verilmesi öngörülen işler için yapılacak güncellemede, 27/6/2013 tarihli ve 2013/5215 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslara göre hesaplanan fiyat farkı katsayısı (Pn) kullanılır. Pn hesabındaki güncel endekslere esas olarak ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksler, temel endekslere esas olarak ise yaklaşık maliyetin hesaplandığı tarihin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksler kullanılır. Fiyat farkı verilmesi öngörülmeyen işler için yapılacak güncellemede, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin yaklaşık maliyetin hesaplandığı tarihin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse bölünmesi suretiyle bulunan katsayı kullanılır.”
1) Yönetmelik ekinde yer alan Tip Sözleşmenin 13.1 maddesinde avans verileceği ve fiyat farkı hesaplanması öngörülen işlerde avans veya bakiyesinin defaten geri ödeneceği durumlarda güncellenmesine ilişkin düzenleme yapılmıştır.
Bu düzenlemeye göre,
a) Sözleşmede avans verileceği düzenlenmişse,
b) Fiyat farkı hesaplanacağı öngörülmüşse,
c) Mahsubu yapılmamış avansın veya bakiyesinin idarece defaten hakedişten kesilmesinin veya yüklenici tarafından idareye iade edilmesinin gerekirse,
Mahsubu yapılmamış avans veya bakiyesi, güncel endeksler için;
- 13.6 ncı maddeye göre, iş programının aksaması veya avansın şartlara uygun sarf edilmemesi veya sözleşmede belirtilen gün içinde işe başlanılmamış olması hallerinde anılan maddedeki hallerin idarece tespit edildiği tarihin,
- 13.7.4 üncü maddeye göre işin tasfiye edilmesi halinde, tasfiye kabul tarihinin içinde bulunduğu aya ait endeksler esas alınarak hesaplanan fiyat farkı katsayısı (Pn) ile güncellenecektir. Ancak Pn değeri birden küçük ise güncelleme yapılmayacaktır.
“13.10. Fiyat farkı hesaplanan sözleşmelerde, 13.6 ncı ve 13.7.4 üncü maddelere göre mahsubu yapılmamış avansın veya bakiyesinin idarece defaten hakedişten kesilmesinin veya yüklenici tarafından idareye iade edilmesinin gerektiği durumlarda mahsubu yapılmamış avans veya bakiyesi, güncel endeksler için; 13.6 ncı madde bakımından anılan maddedeki hallerin idarece tespit edildiği tarihin, 13.7.4 üncü madde bakımından ise tasfiye kabul tarihinin içinde bulunduğu aya ait endeksler esas alınarak hesaplanan fiyat farkı katsayısı (Pn) ile güncellenir. Pn değeri birden küçük ise güncelleme yapılmaz.”
2) Tip sözleşmenin “Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshi” başlıklı maddesi değiştirilerek mücbir sebepleri ilişkin başvuru koşulları ve bu nedenle fesih halinde yapılacak işlemlere yer verilmektedir. Esasında 4735 sayılı Kanunun 10. Maddesinde düzenlenmiş olan mücbir sebep hükümlerinin tip sözleşmeye aktarıldığı görülmektedir.
Bu düzenlemeye göre,
- Doğal afet,
- Kanuni grev,
- Genel salgın hastalık,
- Kısmi veya genel seferberlik ilanı,
- Gerektiğinde Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenecek benzeri diğer haller mücbir sebepler olarak sayılmış;
Bu hallerin idare tarafından mücbir sebep olarak kabul edilerek sözleşmenin feshedilmesi için;
- Yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması,
- Taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması,
- Yüklenicinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması,
- Mücbir sebebin meydana geldiği tarihi izleyen yirmi gün içinde yüklenicinin idareye yazılı olarak bildirimde bulunması,
- Yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi zorunludur.
Zamanında yapılmayan başvurular dikkate alınmayacağı ve yüklenicinin başvuru süresini geçirdikten sonra sözleşmenin feshi talebinde bulunamayacağı,
Ancak mücbir sebep durumunun devam etmesi halinde başvuru süresinin devam ettiğinin kabul edilileceği, mücbir sebeplerin devamı sırasında yapılacak başvurunun, başvuru tarihinin yirmi gün öncesinden geçerli olmak üzere dikkate alınabileceği,
Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshedilmesi halinde, sözleşme konusu işlere ilişkin hesabın genel hükümlere göre tasfiye edilerek kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların iade edileceği düzenlenmektedir.
1) Yönetmelik ekinde yer alan Hizmet İşleri Genel Şartnamesinin 2. Maddesine eklenen fıkra ile 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelerin, anılan Kanundan istisna edilen hizmet alımlarının ihale dokümanlarında bu Genel Şartname hükümlerine atıf yapılması durumunda bu Genel Şartname uygulanacağı düzenlenmiştir.
2) Hizmet İşleri Uygulama Yönetmeliğine eklenen endeks ve alt endeks tanımları Hizmet İşleri Genel Şartnamesine de eklenmiştir.
3) 28. Maddede iş programının işe başlama tarihinden itibaren, sözleşme veya eklerinde “belirlenen süre” içinde onaya sunulacağına ilişkin düzenleme, sözleşme veya eklerinde “süre belirlenmesi halinde belirlenen bu süre” içinde onaya sunulacağı şeklinde değiştirilmiştir.
Ayrıca aynı fıkraya eklenen cümle ile belirlenen süre içinde iş programının sunulmaması veya teslim edilen iş programının kontrol teşkilatı tarafından uygun bulunmaması durumunda, gecikilen her takvim günü için, işin süresinde bitirilememesi haline ilişkin olarak sözleşmede öngörülen günlük gecikme cezası uygulanacağı düzenlenmiştir.
4) 28. maddede iş programının süresinde sunulmaması veya uygun bulunmaması durumunda uygulanacak ceza hükmüne paralel olarak 29. Maddede de revize programın süresinde teslim edilmemesi veya sunulan revize programın kontrol teşkilatı tarafından uygun bulunmaması durumunda, gecikilen her takvim günü için, işin süresinde bitirilememesi haline ilişkin olarak sözleşmede öngörülen günlük gecikme cezası uygulanacağı düzenlemesi eklenmiştir.
5) İşin süresi ve uzatılmasına ilişkin 35. maddeye mücbir sebep durumunun devam etmesi halinde başvuru süresinin devam ettiğinin kabul edileceği, mücbir sebeplerin devamı sırasında yapılacak başvurunun, başvuru tarihinin yirmi gün öncesinden geçerli olmak üzere dikkate alınabileceği düzenlemeleri eklenmiştir.
6) Fiyatı belli olmayan işlerde yeni birim fiyat tespitine ilişkin 37. Madde değiştirilmiş, işin devamı sırasında, yapılması idarece istenen veya sözleşme kapsamında ilave olarak yaptırılacak ve birim fiyat cetvelinde yer almayan yeni iş kalemlerine ait birim fiyatların tespitinde kullanılacak analiz ve rayiçlere yönelik düzenleme yapılmıştır. Buna göre yeni birim fiyatlar,
a) Yüklenici tarafından birim fiyatlarının/teklifinin tespitinde kullanılarak aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında idareye sunulan ve yeni iş kalemi ile benzerlik gösteren iş kalemlerine ait analizler dikkate alınarak oluşturulacak analizler,
b) İdarede veya diğer idarelerde mevcut olan ve yeni iş kalemi ile benzerlik gösteren iş kalemlerine ait analizler dikkate alınarak oluşturulacak analizler,
c) İdare tarafından daha önce gerçekleştirilen ve ihale konusu işe benzer nitelikteki hizmet alımlarının sözleşmelerinde ortaya çıkan iş kalemlerine ait maliyet analizleri dikkate alınarak oluşturulacak analizler,
ç) Yeni iş kaleminin yapılması sırasında tutulacak puantajla tespit edilecek malzeme miktarları, işçi ve makinelerin çalışma saatleri ile diğer tüm girdiler esas alınarak oluşturulacak analizler,
kullanılarak yukarıdaki öncelik sırasına göre kontrol teşkilatı ve yüklenici tarafından tespit edilir. Bu hususta düzenlenen yeni fiyat tutanağı idarenin onayına sunulur ve onaydan sonra geçerli olur.
İş kaleminin niteliğine uygun olarak yukarıdaki analizlere, kaynakların verimli kullanılması ilkesi gözetilerek aşağıdaki rayiçlerden biri, birkaçı veya tamamı uygulanabilir:
a) Varsa yüklenici tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında idareye sunulan rayiçler.
b) İdarede veya diğer idarelerde mevcut olan rayiçler.
c) İdare tarafından daha önce gerçekleştirilen ve ihale konusu işe benzer nitelikteki hizmet alımlarının sözleşmelerinde ortaya çıkan rayiçler.
ç) İdarece kabul edilmek şartıyla ticaret ve/veya sanayi odasınca veya meslek odasınca onaylanmış yerel rayiçler.”
7) Hakediş ödemelerine ilişkin 42 nci maddesinin (a) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan “Hazırlanan ve iki tarafça imzalanmış bulunan geçici hakediş raporu, tahakkuk işlemi yapılıncaya kadar, yetkili makamlar tarafından düzeltilebilir.” cümlesindeki “iki tarafça imzalanmış” ibaresi “kontrol teşkilatı ile yüklenici tarafından imzalanan” şeklinde değiştirilmiştir.
Ayrıca aynı alt bendin yedinci paragrafı aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“Yüklenicinin geçici hakedişe veya hakediş raporunun imzalanmasından sonra tahakkuk işlemi yapılıncaya kadar hakediş raporunda yapılabilecek düzeltmelere karşı itirazlarını en geç kesin hesapların idareye teslim edildiği tarihe kadar dilekçe ile bildirmesi zorunludur.”
8) Kesin hesap raporuna ilişkin 50. Maddeye “Kesin hesapların idareye tesliminden sonra idarece incelenmesi sırasında yapılabilecek değişikliklere yüklenicinin bir itirazı olursa itirazlarının yerlerini de açıkça belirtmek suretiyle bu husustaki karşı görüşlerinin neler olduğunu ve dayandığı gerekçeleri değişikliklerin kendisine tebliğ edildiği tarihten itibaren en geç on beş gün içinde dilekçe ile idareye bildirir.” fıkrası eklenmiştir.
9) Sözleşmenin feshi ve işin tasfiyesine ilişkin 54. Maddeye “Doğal afet, kanuni grev, genel salgın hastalık, kısmi veya genel seferberlik ilanı ve gerektiğinde Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenecek benzeri diğer hallerin idare tarafından mücbir sebep olarak kabul edilerek sözleşmenin feshedilmesi için; yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması, taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması, yüklenicinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması, mücbir sebebin meydana geldiği tarihi izleyen yirmi gün içinde yüklenicinin idareye yazılı olarak bildirimde bulunması ve yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi zorunludur. Zamanında yapılmayan başvurular dikkate alınmaz ve yüklenici başvuru süresini geçirdikten sonra sözleşmenin feshi talebinde bulunamaz. Ancak mücbir sebep durumunun devam etmesi halinde başvuru süresinin devam ettiği kabul edilir. Mücbir sebeplerin devamı sırasında yapılacak başvuru, başvuru tarihinin yirmi gün öncesinden geçerli olmak üzere dikkate alınabilir. Bu durumda hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilerek, kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar iade edilir.” fıkrası eklenmiştir.